Saturday, December 23, 2006

some thing about our fact

وانا ماشى فرحلتى اللى قولتلكو عليها لقيت قهوة بلدى قلت لما اعد عليها اشوف ايه احوال اللى فيها
1968بصو مين هناك دا احمد فؤاد نجم سوانى هبص فى الساعه اه الساعه واحده الضهريه
شكلو مشغول بيكتب حاجه جديده هروح اشوفها من غير ميحس يمكن فيها حاجه مفيده لزمنا اللى احنا فيه
انا كنت هكلمكو عنها بس قلت اسبها هى تشرح نفسهاا
واروح انا اشرب شاى
شرم برم

أنا الأديب الأدباتي
غايظني حال بلدياتي
و غلبت أوحوح و أهاتي
لكن بلدنا
سمعها ثقيل
الله الله يا بدوي
هات الشخاليل

شرم برم
و الناس غافلة
و الغفلة
ع الأفهام قافلة
و الكذب لعلع ف الحفلة
و أغلب السامر مساطيل
الله الله يا بدوي
دق الشخاليل
حالتنا ما تسرش انسان
و حالنا
يصعب ع الغلبان
لكن يا خلق علينا لسان
لو جريناه ع الصلب
يسيل
الله الله يا بدوي
يا أم الشماليل

السوس نخب سقف العشة
و عضمة الغنمات
هشة
عايزين صابونة و مقشة
و هات ياكنس
و هات يا غسيل
الله الله يا بلدي
مشوارنا طويل

آدي العبارة يا متولي
و آدي الصراحة اللي تخلي
عرق الغضب
فينا تمللي
بالجهل نافر
و التضليل
الله الله يا بدوي
لم الشخاليل
1968
اشعار احمد فؤاد نجم

1 comment:

Mariam Galal said...

حبيبى نجم والله ..